På Classicbike's hemsida pratar man just nu om den Ducati som vann på Daytona 1974 och är till salu på E-bay. Budgivningen är just nu uppe i 100.300 Dollar men "köp nu" prislappen är på hisnande 1 miljon dollar. Säger som Binge, undrar om de tar Visa?
Ducati bevel 750 SS 1974 California Hot-Rod Daytona Superbike winner 1977 America's most famous Ducati Neilson/Schilling Cycle.
Det var inte bara det jag ville prata om. Den är r e n o v e r a d. Numera jättefin. Okej ? Då blir det genast mycket knepigare. Tex är det "hela" den hojen som vann på Daytona eller inte? Lite som M.Hailwoods legendariska TT vinnarhoj, en Ducati i tre originalexemplar. Alla hävdar givetvis att just de har originalet, dvs den som gick över mållinjen, men fabriken lär avgå med segern för de har "ägarbeviset". Ough,ough,host.
Det som jag personligen tycker är lite tråkigt är historiskt intressanta hojar som sedan "renoverats" till ett skick som ibland är "bättre än originalet". Tex där jag bor fanns det en riktigt gammal MC som gått som "Postutkörarhoj". Man kunde klart och tydligt se var postväskan gnagt bort all färg. En hoj med underbar patina helt enkelt, men som nu renoverats till "bättre än nyskick" och en fin i "mängden" och klart mindre intressant. I.a.f för mig....
Det är klart det finns gränser för "patina". Tex Barry Sheenes "Daytona 200 racer" 1975. Herron Suzukin som gick i backen i något som fått epitet "världens snabbaste highsider", 280 km/h (175 MPH). Barry som mirakulöst överlevde kommenterade själv efteråt ungefär "hade jag varit en häst hade jag blivit skjuten direkt". Den Sukkan kanske inte hade varit så kul och ha i garaget orörd. Eller. Vänta. Nu. Nja. Eller. Jo. T.o.m den hade ändå varit fränast orörd! Säg inget annat. Även om den måste ligga utspridd mitt på garagegolvet och alltid i vägen!
Så säger vi. Historiskt intressanta hojar är ALLTID bäst orenoverade ! Basta.
/A
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar